✔️Besparen ✔️Duurzaam ✔️Lifestyle ✔️Bespaartips

Vervoer en Vakantie

Weg met de kabouters.

Wanneer u afscheid neemt van dat boodschappenwagentje dan bespaart u al rap (afschrijving, verzekering, belastingen, reparaties, APK-keuring, wegenwacht, onderhoud, brandstof) vele honderden euro’s per maand.

Natuurlijk is het handig om zo’n klein opdondertje voor de deur te hebben staan. De Vrek heeft zelf een klein opdondertje, zijnde een kaboutertje met hengel en puntmuts, bij de vijver neergezet opdat we dagelijks van een gratis vers visje kunnen genieten. Dat ziet er erg leuk uit maar je hebt er feitelijk niks aan. Hij heeft nog geen kibbeling gevangen. Onze kabouter is ook nog eens chronisch verkouden waardoor je de hele nacht genies hoort gevolgd door een ‘gezondheid’ van alle buren. Ik doe geen oog meer dicht.

De vraag is telkens maar weer: weegt het genot van die kleine opdondertjes op tegen de financiële vrijheid die u uzelf misgunt als u er voor kiest om een stapje lager op de vervoersladder te gaan staan. Weg met die tweede auto en ontspan. Crisis? Keuzes!

U mag thans dit stukje zelf thuis aanvullen met zinnen waarin de woorden ‘statusangst’, ‘milieu’, ‘opwarming’, ‘klimaatcrisis’, ‘ja maar’, ‘klimaatcrisisontkenners’, ‘complot’, ‘Bilderberg’, ‘IQ’, ‘kinderen’, ‘kleinkinderen’, ‘verantwoording nemen’ en ‘nounounou’ zijn verwerkt. Ik heb er even geen tijd voor nu, want de kabouter heeft beet.

 

 

Koop een Hummer!

Gisternacht reed ik met een paar vrinden in mijn Hummer over zo’n kronkelig wandelpaadje door het bos. In de nacht kun je dat prima doen want dan zijn er geen wandelaars en hoef je sowieso nergens rekening mee te houden. En zo’n schrikachtig hertje in de koplampen vangen is altijd weer, en nu spreekt de natuurliefhebber in mij, een mooi gezicht. ‘Nergens is de natuur zo mooi, als op sommige plaatsen op aarde.’, zo schreef de grote filosoof Kamagurka. Bovendien hadden we veel teveel gedronken, dus in het bos rijden was ook stukken veiliger dan op de openbare weg. En ook reuze handig: we konden gelijk ons afval achterlaten (we hadden deze week wel 3 volle vuilniszakken) zonder dat iemand het zag. Er zaten onder andere wat verfblikken en lege tonercassettes bij en zo spaarden we gelijk wat geld uit omdat we niet om hoefden te rijden naar de milieustraat. Terwijl we daar reden en elkaar van plezier op de wederzijdse knieën sloegen, waarom weet ik ook niet meer want ik moet u eerlijk bekennen dat zo’n flesje whisky de weke delen nadelig beïnvloedt, schampte mijn Hummer een tak. Vanaf dat moment zat er een lelijke kras van wel 3 centimeter rechtsvoor op mijn bumper. Wat nu gedaan? Want de auto is al zes jaar oud en heeft 34.000 kilometer op de teller staan, en met zo’n dikke ontsierende kras wil je toch niet de weg op. Mijn besluit is dan ook: ik ga mezelf een nieuw karretje aanschaffen. Zin in.

 

De innerlijke stem wil ook wat kwijt.

Nu komt mijn overweging: persisteer ik in mijn oude gedrag of geef ik de voorrang aan het innerlijke stemmetje hetwelk zo nu en dan naar mij schreeuwt: ‘DOE TOCH EENS NORMAAL MAN, je verpest de leefomgeving, bent te statusgevoelig en je hebt eigenlijk het geld niet om weer zo’n dure wagen aan te schaffen en te onderhouden. Je had de kinderen en je oude moeder beloofd om ze eens een dagje mee te nemen naar de dierentuin, maar daar dat vind je te duur. En je hebt ook al geen geld over voor de collectant die in zijn/haar vrije tijd in zijn/haar nederigheid de belangeloze moeite neemt om bij jouw deur te komen vragen om een kleine bijdrage voor een of ander goed doel. ‘Weer een euro bespaard’, roep je dan trots als je de huiskamer binnenkomt. Wat ben je toch een vreselijke zak!’ Nou, nou, nou.  Poeh, poeh, poeh. Wat kan die innerlijke stem van mij toch tekeergaan lieve mensen, mijn excuses. Maar soms luister ik ernaar want eerlijk gezegd vraag ook ik mij wel eens af waarom ik een andere auto moet hebben. Omdat de huidige een bepaalde kilometerstand of leeftijd heeft bereikt? Of omdat ik objectief gesproken een andere auto nodig heb? En als ik een andere auto nodig heb: kan ik dan toe met een basismodel met wat minder speakers, en drie deuren in plaats van vijf? Kan ik volstaan met een auto van 2 of 8 jaar oud waarvan de eerste dure kilometers al zijn afgeschreven? Mag het ook een goedkoop merk zijn? Waar laat ik mij bij de eventuele aanschaf door leiden? Door mijn sociale omgeving of door mijn innerlijke drang om ‘goed voor de dag' te komen? Denkt u dat de buurt er schande van zal spreken wanneer u eens een ouder en kleiner model auto zou kopen? En zo ja so what? We zijn gek op korting en installeren een regenton om water te besparen maar een grotere besparing dan op ons reisgedrag is nauwelijks te verzinnen.

 

Downsizen op de vervoersladder

Die lijn kunnen we overigens ook doortrekken naar het prijsverschil tussen 1e en 2e klas treinkaartjes en standaard fietsen of elektrische fietsen. Kortom: heroverweeg uw wijze van vervoer op alle fronten. Denk goed na en bespaar letterlijk en minimaal honderden euro’s per jaar door in plaats van een middenklasse auto te downsizen naar een kleiner model die u in dezelfde tijd van de spreekwoordelijke A naar B transporteert. Reken dan ook al bijkomende besparingen als verzekeringen, wegenbelasting en benzineverbruik eens mee. Er zijn veel sites die dit al voor u op een rijtje hebben gezet zoals bijvoorbeeld die van de good old onafhankelijke ANWB. Sluit u aan bij de trend en neem een stapje terug op de vervoersladder. Vervoersladder: weer zo'n nieuw woord hetwelk ik graag en geheel belangeloos aan onze taal toevoeg. Dat is vooruitgang.

‘Ja Vrek’, hoor ik u al zeggen. Tevreden spinnend neem ik mijn hoed af voor uw beslissing.

 

👇En met een kleine auto bedoel ik niet per se een lage auto. Hoewel deze zo te zien wel een grote kofferbak heb.👇

 

Interessante links:

Energiezuinig rijden:

https://hetnieuwerijden.nl

Techneutentaal over automobielen:

https://www.bovag.nl/techneutentaal

Vrienden op de fiets:

https://www.vriendenopdefiets.nl/nl

Kamperen bij de boer:

http://www.kamperen-bij-de-boer.com